Seed Cycling

Cyklování semínek – cesta k optimalizaci hormonů

Cyklická konzumace semínek je přírodním způsobem optimalizace ženských hormonů, podpoře plodnosti a mírnění projevů menopauzy. Může výrazně pomoci především s ekzemem, který se objevil v době (pre)menopauzy, ale prospěch z toho můžou mít i ženy mladší a dokonce i muži.

Lněná semínka – hlavní složka seed cycling

Ekzem spjatý s hormonálními změnami, estrogenem, případně vysokým poměrem estrogen: progesteron se projevuje nejčastěji v oblasti obličeje – kolem očí, úst, typický flíček pod nosem, dále na krku a dekoltu.

Někdy se tento ekzém označuje periorální dermatitida. Zde však často bývá vliv škodlivých látek z kosmetiky, které se mohou chovat jako estrogeny – ftaláty, parabeny aj. Z nadměrného používání make-upu a krémů se taky nazývá nemocí letušek. Přesto, že je zde často primární zdroj estrogenů z venčí, tak i zde může cyklování semínek pomoci.

Cyklování semínek spočívá ve střídavé konzumaci mletých nebo drcených semen – lněných, dýňových, sezamových, slunečnicových – v průběhu měsíčního cyklu. Jedná se o přírodní způsob vyrovnávání hladin estrogenu a progesteronu. Kromě zlepšení stavu pokožky a mírnění ekzemu může pomoci také s projevy akné, nepravidelným menstruačním cyklem, silnou menstruací, migrénami, syndromem polycystickych ovarií, endometriosou, neplodností a projevy menopausy.

Rozdělení cyklu

Spočívá v pravidelné každodenní konzumaci 1 lžíce mletých lněných semínek a 1 lžíce mletých dýňových semínek po dobu prvních 14 dní cyklu – tj. menstruační a folikulární fáze. Za den 1 se zde považuje den kdy začíná menstruace.

Následujících 14 dní – ovulační a luteální fáze – se konzumuje 1 lžíce mletých sezamových semínek a 1 lžíce mletých slunečnicových semínek denně.

Semena by měla být důkladně pomletá nebo rozmixovaná a konzumovaná tepelně neupravená. Tedy například v salátu, ovesné kaši, jogurtu atd.

U žen, které menstruaci nemají, může posloužit jako pomůcka cyklus Měsíce a začít s cyklováním například den 1 v době novolunní.

Jak to celé funguje?

Lněná semínka a sezamová semínka obsahují lignany – druh vlákniny – který přispívá k správnému metabolismu estrogenu ve střevech. Dýňová semínka obsahují zinek, který má positivní vliv na činnost jater a tvorbu pohlavních hormonů. Slunečnicová semínka zase mají efekt díky obsahu vitaminu E a selenu.

První známky zlepšení může seed cycling přinést po dvou měsících používání.

Co může také pomoci?

U ekzemu způsobeného estrogeny může pomoci také ostropestřec mariánský, který pomáhá ke správné činnosti jater. Játra se podílí na správném metabolismu hormonů. Dále k optimalizaci estrogenu může pomoci i omezení nadváhy. Tuková tkáň přispívá k nadbytku estrogenu v těle. Dobrou zprávou je, že i samotné cyklování semínek Vám může pomoci redukovat váhu a zlepšit činnost štítné žlázy.
Pokud máte za to, že se na vašem ekzému mohly podílet i estrogeny z kosmetiky, vhodným doplňkem k seed cycling může být užívání kalcium d-glukarátu.

Zdroje